20111003

ROSABANDET



Nu i oktober uppmärksammar vi kampen mot bröstcancer extra mycket och Rosa Bandet kampanjen har drar igång i hela världen! Så idag är jag med i en "Baka För Bröstcancer" kampanj som Linnea, på www.linneasskafferi.se ordnar! Hela dagen har gått åt till att baka, och då jag vet vad jag bakar för, har de anhöriga som dött i cancer varit i mina tankar hela dagen. Jag valde att baka vaniljcupcakes med en vitchokladfrosting i ljusrosa färg!


Här kommer min bild från idag, Baka För Bröstcancer!

Vaniljcupcakes:

3 dl socker
200 g smör (mjukt)
4 ägg, ett åt gången
5 dl mjöl
1-2 tsk bakpulver
3 dl grädde
1-2 tsk vaniljsocker
lite smält vitckoklad

 Häll socker och mukt smör i en skål

 Blanda med elvisp tills det blir en jämn smet (några minuter)

 Vispa i ett ägg åt gången, vispa för varje ägg 2 minuter.

 Blanda mjöl och bakpulver väl och häll i i smeten, häll också i grädden.

 Blanda nu med en slickepott.

Häll upp i formar. ( Kom ihåg att ha stadiga formar) In i ugnen i ca 15 min i 200grader!

Klara! Nu fattas bara frostingen.,,


Vitchoklad frosting:

4dl florsocker
230g smör (varmt)
200g vitchoklad
2 msk vaniljextract
någon droppe karamellfärg om så önskas

Vispa florsocker med varmt smör. (rumsvarmt)
Häll i den smälta vitchokladen och vispa lite till.
Nu häller du i vaniljextrakten och karamelfärgen.
Klar! Ställ in i kylskåpet en stund före du spritsar på muffinsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar